Najczęstsze błędy popełniane przy projektowaniu firmowego logo

Nie ulega wątpliwości, iż logo – obok nazwy firmy i strony internetowej – to jedno z podstawowych narzędzi promowania danej firmy. Dlatego tak istotne jest to, aby było ono zaprojektowane w sposób właściwy i zgodny z obowiązującymi standardami. Wielu osobom wydaje się, iż zaprojektowanie i stworzenie firmowej wizytówki jest zadaniem na tyle prostym, iż może sobie z tym poradzić niemal każdy, kto chociaż trochę zna się na grafice komputerowej. Nie mogę się z tym zgodzić. Projektowanie graficzne – zwłaszcza tak strategicznego elementu, jakim jest firmowe logo – powinno odbywać się według pewnych zasad, których złamanie grozi stworzeniem nieprofesjonalnego i zupełnie nieprzydatnego projektu.

Wieloletnia praca w branży projektowania graficznego pozwoliła mi na zetknięcie się z wieloma projektami, które zawierały wiele błędów i tym samym nie mogły przynieść oczekiwanych rezultatów. Większość błędnych projektów bierze się stąd, iż osoby je wykonujące nie mają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w zakresie projektowania graficznego. Z moich doświadczeń wynika, iż wśród najczęściej popełnianych błędów występujących przy projektowaniu logo można wymienić co najmniej kilka.

Najczęstsze błędy w tworzeniu firmowego logo to:

  • kierowanie się aktualnymi modami i trendami (które najprawdopodobniej przeminą i stracą na wartości),
  • projektowanie graficzne z wykorzystaniem obrazów rastrowych (co stwarza problemy podczas zmiany nośnika bądź skalowania obrazu),
  • stosowanie ogólnodostępnych clipartów (co jest wyrazem braku profesjonalizmu, ale także może grozić oskarżeniami o plagiat),
  • tworzenie projektów ze zbyt dużą ilością szczegółów (co z jednej strony wprowadza efekt przeładowania, a z drugiej sprawia, iż podczas skalowania projekt może być nieczytelny).

Częstym błędem jest także używanie zbyt dużej ilości fontów lub sięganie po nadmiernie ozdobne czcionki. Takie praktyki mogą sprawić, iż logo stanie się nieczytelne.